پورتال جامع آموزش زبان انگلیسی Learn English Online

English language learning website
پورتال جدید آموزش زبان انگلیسی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۱۵ ب.ظ

روش پاسخگوئی به سوالات Reading در IELTS


استراتژیهای پاسخگوئی به سوالات Reading در IELTS 


بخش Academic Reading امتحان IELTS شامل 3 متن است که جزئیات آنها بشرح زیر میباشد: 

You must read three reading passages. The passages will come from sources like magazines, journals, textbooks and newspapers. 

Topics are not discipline specific but all are in a style appropriate and accessible to candidates entering postgraduate and undergraduate courses. 






بخش General Training Reading امتحان IELTS شامل سه قسمت به شرح زیر میباشد: 



Section 1: 

has short texts which come from advertisements, timetables, instruction manuals and the like. 

Section 2: 

has longer texts which give information and advice about education and training. 

Section 3: 

has one longer text with more complex language and structure. The text will be about a general topic and will come from sources like general interest magazines. 



در هر دو نوع امتحان، تعداد کل لغات بکار رفته در متون برابر 2000 تا 2700، تعداد کل سوالها 40 عدد، و زمان کل اختصاص یافته به این بخش 60 دقیقه میباشد. 

نوع سوالاتی که در این بخش مطرح میگردند از این قرار است: 



multiple choice 

short-answer questions 

sentence completion 

notes/chart/table completion 

labeling a diagram 

classification 

matching lists/phrases 

choosing suitable paragraph headings from a list 

identification of writers views/attitudes 

yes, no, not given 

true, false, not given 



یکی از عمده ترین مشکلاتی که شرکت کنندگان در امتحان IELTS در قسمت Reading با آن مواجه میشوند، کمبود وقت است. با بکارگیری استراتژیهای گفته شده در این صفحه، پاسخگوئی به سوالات Reading در مدت 60 دقیقه امکان پذیر خواهد بود. 

استراتژی اول : مرور سریع و سطحی کل متن (Scan & Skim) 

اولین کاری که شما باید انجام دهید اینستکه بفهمید که یک متن در رابطه با چه موضوعی است. برای اینکار نیازی نیست که کل متن را بدقت بخوانید چرا که با کمبود وقت مواجه خواهید شد. جهت درک موضوع کلی یک متن، بهترین و سریعترین روش آنستکه جمله اول هر پاراگراف را بخوانید. جمله اول هر پاراگراف معمولا خلاصه ای از کل آن پاراگراف است. با مطالعه جملات اول هر پاراگراف، موضوع کلی متن دستتان میاید و از طرفی میدانید که هر پاراگراف در رابطه با چه مطلبی است. به مثال زیر توجه نمائید: 

مثال : پاراگراف اول یک متن در مورد Poet (شاعر) و پاراگراف دوم در مورد Poetry (شعر) میباشد. اگر سوالی در مورد Poetry مطرح شود، بدیهی است که در پاراگراف دوم باید بدنبال جواب آن بگردید. 

به این روش اصطلاحا Scan & Skim نیز میگویند. این استراتژی، کاربرد بسیار زیادی دارد و در قسمتهای بعد، از آن استفاده خواهد شد. 

استراتژی دوم : یافتن لغات کلیدی (Key Words) 

هنگامیکه می خواهید به یک سوال Reading پاسخ دهید، بصورت تصادفی به جستجوی جواب آن در کل متن نگردید. هر سوال در بخش Reading، سرنخهائی دارد که به کمک آنها میتوان فهمید که در کجای متن به دنبال پاسخ باید گشت. یکی از این سر نخها، لغات کلیدی میباشند که در پرسش استفاده شده اند. این لغات کلیدی در متن هم موجود میباشند. با مرور سریع متن، سعی کنید که این لغات کلیدی را پیدا کنید. پاسخ سوال، در محدوده همین لغات کلیدی است. به مثال زیر توجه نمائید : 



What caused Martin to suddenly return to Paris? 



لغت کلیدی در این پرسش، کلمه Paris است. شما باید با مرور سریع متن، این کلمه را پیدا کنید. پاسخ به این پرسش در همان محدوده ای است که کلمه Paris آمده است. 

گاهی اوقات لغات کلیدی یک سوال عینا در متن وجود ندارند. در اینگونه موارد بدنبال لغات مشابهی بگردید که همان مفهوم را میرسانند. به مثال زیر توجه نمائید: 



Which of the following was the psychological impact of the author’s childhood upon the remainder of his life? 



لغات کلیدی این سوال childhood و psychology میباشند. در حالیکه بدنبال این لغات در متن میگردید، حواستان به لغات یا عباراتی مانند mentally یا emotional effect که معنی مشابه psychology دارند نیز باشد. 

اعداد یا سالها معمولا لغات کلیدی خوبی هستند چرا که پیدا کردن آنها در متن کار ساده ای میباشد. به مثال زیر توجه نمائید : 



Which of the following best describes the influence of Monet’s work in the 20th century? 



عدد 20th لغت کلیدی مناسبی است و در هنگام مرور سریع متن بدنبال آن بگردید. 

در برخی از موارد، پیدا کردن لغات کلیدی در یک پرسش دشوار است. به مثال زیر توجه نمائید: 



Which of the following would the author of this passage likely agree with? 



همانطور که ملاحظه میگردد، این سوال حاوی هیچگونه لغت کلیدی نیست تا بدنبال آن در متن بگردید. در اینحالت لغات کلیدی را در گزینه ها بیابید و سپس سعی در پیدا کردن آنها در متن نمائید. معمولا لغات کلیدی گزینه ها همگی در یک پاراگراف هستند که این کمک خوبی برای کاهش زمان جستجو میباشد. 

پس از اینکه به کمک لغات کلیدی و مرور سریع متن، مکان تقریبی پاسخ را یافتید، بر روی گزینه های سوال تمرکز نمائید. گاهی اوقات قسمتی از متن، کلمه به کلمه در گزینه تکرار میشود. در چنین مواردی بسیار هوشیار باشید چرا که اغلب این گزینه ها یک دام هستند! معمولا گزینه صحیح قسمتی از متن را که پاسخ سوال میباشد با کلمات دیگری بیان مینماید. 

استراتژی سوم : حذف گزینه ها 

برخی از گزینه ها را بسرعت میتوان حذف نمود. مثلا فرض نمائید که گزینه ای شامل عبارت زیر باشد: 

"Andy Warhol lived there." 

اگر Andy Warhol اصلا در کل متن وجود نداشته باشد، گزینه فوق قطعا جواب درست نیست. 

اگر سوالی بصورت زیر مطرح شود: 

"the passage indicates all of the following EXCEPT" 

در اینصورت برای هرگزینه باید پاراگرافها را مرور نمائید. اگر گزینه ای اشاره به پاراگرافی خاص میکرد، آن گزینه جواب نیست و رد میشود. این عمل را تکرار میکنید تا فقط یک گزینه باقی بماند. 

اگر سوالاتی بصورت زیر مطرح شوند: 



"which answer choice does NOT describe ...?" 

or 

"all of the following answer choices are identifiable characteristics, EXCEPT which?" 



ابتدا بدنبال گزینه هائی بگردید که یک مفهوم را بیان میکنند. از آنجا که فقط یک گزینه صحیح میباشد، گزینه های مشابه قطعا رد میشوند. توجه داشته باشید که در اینگونه پرسشها، شما با متن کارزیادی ندارید و همین امر باعث صرفه جوئی در وقت شما خواهد شد. 

استراتژی چهارم : یافتن گزینه های متضاد 

معمولا یکی از دو گزینه ای که از لحاظ معنی و مفهوم متضاد هم هستند، درست میباشد. فرض نمائید که دو تا از گزینه های یک پرسش به صورت زیر میباشند: 



A.) if other factors are held constant, then increasing the interest rate will lead to a decrease in housing starts. 

B.) if other factors are held constant, then increasing the interest rate will lead to an increase in housing starts. 



همچنان که ملاحظه مینمائید، این دو گزینه بسیار شبیه هم میباشند و فقط وجود یک کلمه باعث شده است تا معنی آنها با یکدیگر متضاد باشد. در صورتیکه چنین مواردی را مشاهده نمودید احتمال اینکه یکی از این دو گزینه جواب باشد زیاد است و برای یافتن جواب صحیح باید متن را به کمک روش Scan & Skim مرور نمائید. 

بر خلاف مثال فوق، گاهی اوقات گزینه ها شباهت ظاهری با یکدیگر ندارند اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که متضاد هم میباشند. مثال زیر دو گزینه فوق را بصورتی دیگر بیان مینماید: 



A.) if other factors are held constant, then increasing the interest rate will lead to a decrease in housing starts. 

B.) when there is an increase in housing starts, and other things remaining equal, it is often the result of an increase in interest rates. 



همچنان که واضح است، این دو گزینه باز هم متضاد یکدیگر میباشند. 

سخن آخر: 

1. برای هر بخش بیشتر از 20 دقیقه وقت صرف نکنید. بخاطر داشته باشید که در 60 دقیقه باید به کل سوالات پاسخ دهید. 

2. برخی از گزینه ها ممکن است که بیان یک واقعیت باشند و به ظاهر درست بنظر برسند اما در حقیقت جواب صحیح نمیباشند. گزینه درست همواره باید پاسخی باشد به سوال مطرح شده. 

3. اگر با کلمه یا عبارتی تکنیکی، فنی و یا علمی برخورد کردید که معنی آنرا نمیدانستید، وقت زیادی را صرف آن نکنید. هدف شما این است که مفهوم کلی متن را بفهمید. 

4. اگر با سوالی مواجه شدید که معنی یک لغت را که در متن بکار رفته است از شما پرسیده بود، باید حتما به پاراگرافی که لغت در آن بکار رفته است رجوع نمائید. هرگز از معنی که خودتان میدانید استفاده نکنید چرا که معمولا در این قبیل سوالات معانی مشهور یک لغت مد نظر نمیباشند. 

5. اگر از شما خواسته شده است که به سوالی با استفاده از دو یا سه کلمه پاسخ دهید، اگر از لغات بیشتری استفاده نمائید، آنگاه پاسخ شما مورد قبول واقع نخواهد شد. 

6. اگر پاسخ سوالی را باید بنویسید، به املاء کلمات دقت نمائید. املاء اشتباه، باعث کم شدن نمره میشود. هم املاء American و هم املاء British مورد قبول هستند. 

7. اگر تعدادی لغت داده شود و از شما خواسته شود که جای خالی را با آنها پر کنید، توجه به گرامر برای انتخاب لغت مناسب، بسیار مفید است. 

8. جواب سوالات Reading را باید در پاسخنامه ای که به شما داده میشود بنویسید. در طرف دیگر این پاسخنامه، جواب سوالات Listening را باید بنویسید. <
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی